SŁOWNIK POJĘĆ

Audible – zmiana zagrywki dokonywana przez rozgrywającego lub dowodzącego formacją defensywną. Zmiana zagrywki następuje, gdy gracze stoją przy linii wznowienia (Line of scrimmage). Do modyfikacji zagrywki dochodzi, jeśli QB uzna, że ustalona wcześniej zagrywka nie zakończy się powodzeniem (ze względu na dobrze ustawioną formację obrony) lub gdy zawodnicy formacji defensywnej zorientują się, iż w aktualnym ustawieniu nie będą w stanie zatrzymać graczy ofensywnych przeciwnika.

Down, próba – Każdy zespół ma cztery próby do przejścia odległości liczącej 10 jardów. Gdy drużyna przejdzie 10 jardów lub więcej, to automatycznie zdobywa pierwszą próbę. Zazwyczaj zespoły futbolu kopią na bramkę przeciwnika (Field Goal) lub oddają piłkę przeciwnikowi (Punt) jeśli w trzech próbach nie uda się zdobycie dziesięciu jardów. W przypadku nieudanej próby zdobycia dziesięciu jardów za czwartym podejściem, zespół przeciwny zaczyna swoją akcję ofensywną w miejscu, w którym formacja ofensywna przeciwnika została zatrzymana. Przykład: Drużyna X zostaje zatrzymana na 20 jardzie od własnego pola punktowego; z tego miejsca zacznie ofensywa zespołu Y.

End lines – linie końcowe mieszczące się na krańcach pola punktowego.

End zone – prostokąt o wymiarach 10 jardów na 53 jardy, w którym zdobywa się przyłożenie (Touchdown). End zone jest otoczone liniami bocznymi, końcowymi i punktowymi.

Extra point, point after touchdown (PAT) – podwyższenie za jeden punkt następujące po zdobyciu TD. Punkt dodatkowy, to kopnięcie piłki z pola w bramkę mieszczącą się na końcu End zone.

Fair catch – sygnalizacja (machanie ręką) rezygnacji z akcji biegowej po złapaniu piłki przez zawodnika. Gracz, który decyduje się na fair catch, jest nietykalny. Do tego typu sytuacji może dojść po puncie lub kickoffie.

Field goal – kopnięcie z pola na bramkę przeciwnika, dające drużynie 3 pkt.

Forward pass – podanie do przodu wykonywane przez gracza formacji ofensywnej, do partnera z zespołu. Podanie może zostać wykonana, tylko za Line of scrimmage (linią wznowienia).

Fumble – wypuszczenie piłki przez zawodnika będącego w jej posiadaniu. Do Fumble dochodzi najczęściej, gdy gracz formacji defensywnej uderza lub wytrąca z równowagi przeciwnika będącego w posiadaniu piłki. Piłka po Fumble nadal znajduje się w grze.

Goal Line – linia oddzielająca pole gry od pola punktowego (End Zone).

Hash Marks – małe linie znajdujące się w środkowym fragmencie boiska. Hash marks wskazują pojedyncze jardy oraz odległość od Yard Lines.

Huddle – ustalenie zagrywki tuż przed zagraniem, poprzez ustawienie się w kręgu wszystkich zawodników. Quarterback podaje drużynie zagrywkę, jaka będzie grana w następnej akcji.

Incomplete pass – nieudane podanie rozgrywającego do partnera z drużyny, gdy piłka dotknie ziemi, zanim którykolwiek gracz zdoła ją opanować.

Interception – przechwyt piłki, w powietrzu, przez obrońcę przeciwnej drużyny. W momencie przechwytu obrońca staje się napastnikiem i próbuje dostarczyć piłkę na pole punktowe przeciwnika. W takim przypadku, kiedy prawo piłki przechodzi do drużyny przeciwnej, nazywa się Turnover.

Lateral pass – podanie w bok nie zyskujące ani jednego jarda przy złapaniu piłki. Gracz, który opanuje futbolówkę może biec z nią dalej. Lateral pass może zostać wykonane w jednej akcji niezliczoną ilość razy.

Line of scrimmage – linia wznowienia, na której ustawiają się zawodnicy przed rozpoczęciem ataku. Rozgrywający (Quarterback) może tylko podawać piłkę z tyłu tej linii, rozgrywająć do przodu. W przypadku przekroczenia tej linii przez rozgrywającego możliwe są tylko podania do tyłu lub graczy stojących obok.

Punt – odkopnięcie piłki w stronę pola punktowego drużyny przeciwnej przez specjalnego kopacza (puntera). Do tego typu zagrania może dojść podczas czwartej próby.

Sack – powalenie na ziemie będącego w posiadaniu piłki quarterbacka, przed line of scrimmage.

Snap – tym zagraniem center formacji ofensywnej wznawia grę, podając futbolówkę, leżącą na ziemi pomiędzy swoimi nogami do rozgrywającego, stojącego za nim. Snap, może być zagrywany bezpośrednio do rąk rozgrywającego albo rzucony do tyłu na większy dystans np. do kopacza. Do takich długich zagrań w drużynie mogą być wyznaczeni specjalni zawodnicy tak zwani Longsnapper.

Tackle – uniemożliwienie graczowi z piłką biegu poprzez uderzenie, wypchnięcie po za boisko, bądź powalenie na ziemię.

Touchback – tzw. piłka martwa. Do tej sytuacji dochodzi, gdy piłka podczas wykopu i punta przekroczy End Zone rywali. Do takiej samej sytuacji dochodzi, gdy formacja ofensywna przechwyci piłkę (interception) we własnym polu punktowym lub przejmie piłkę po fumble. Po touchbacku akcja rozpoczyna się z odległości dwudziestu jardów od własnego pola punktowego.

Touchdown – zdobycie sześciu punktów za wbiegnięcie z futbolówką lub złapanie piłki w End Zone. Po przyłożeniu można wykonać podwyższenie za 1 pkt (Extra point) lub za 2 pkt (two – point conversion).

Turnover – strata piłki wynikająca z nieudanego wykonania czwartej próby, fumble lub interception.

Two – point conversion – Próba podwyższenia po touchdownie za 2 pkt. Drużyna decydująca się na to zagranie, ustawia się w odległości 2 jardów od End Zone rywali.

Yard lines – poziome, równoległe i ciągłe linie znajdujące się co 5 jardów.

Out of Bounds – nazywa się całą przestrzeń która znajduje się poza prawdziwą powierzchnią boiska. Granica boiska (Boundary) jest widocznie zaznaczona białą linią. Gracz który częścią ciała, nogą dotknie linii jest już Out of Bounds.

Ball Carrier – w pierwszej linii mówi się o graczu (Runningback albo Fullback) który po złapaniu podania od zagrywającego zdołał nieść piłkę przez jak największa ilość jardów.

Passrush – następuje w przypadku kiedy gracze defensywni przeciwnej drużyny starają się przeszkodzić Quarterbekowi w rozegraniu  piłki. Tym samym próbując przechwycić piłkę.

Illegal Motion -kiedy przed zagraniem (Snap) jeden lub więcej graczy (player in Motion) jest w ruchu. Traktowane jest to jako faul (Penaulty) i następuje cofnięcie piłki o 5 jardów.

Penalty – faul lub kara, zauważona przez sędziów. Wyrzucona zostaje żółta flaga, w powietrze. W większości przypadków sędziowie zarządzają karę cofnięcia piłki, przemieszczenia gry, od 5 do 15 jardów. W rażących lub powtarzających przypadkach (Ejection) sędziowie mogą wykluczyć gracza a nawet trenera z gry.